fredag 29 juli 2016

Semester igen

Då var det dags igen för lite semester. Jobbat 2 veckor (heltid) och det har varit tufft. Pressen att jag måste ta mig till jobbet då vi under sommaren har minibemanning har bitvis jobbig. Att jobba 5 dagar och sedan 2 dagar ledigt, dagar som man vill hitta på saker med familjen. Behöver inte vara stora saker men något, jag vet att jag har svårt att sätta gränser, vill inte att barnen ska bli lidande för att jag inte mår bra. Men hur bra är det, fattar ju att jag måste sätta mig själv först för att inte hamna under isen igen. Är ju ett av mina mål att jobba med.

Att vakna på morgonen trots en hel natts sömn och ändå vara så trött att man känner att detta inte kommer gå. Att man känner att sömnen inte varit tillräcklig utan att man kan sova flera timmar till.
På något sätt får man energi att ta sig upp, lyckas ta sig till jobbet och får nästan till 8 timmar på jobbet. Fylld med energi kommer man hem och däckar i sängen. Det är så mina dagar sett ut.
Det för att jag funderar mycket på hur jag skall klara hösten. När man igen står dör och skall gå upp tidigt för att inte komma hem sent. Nu säger säkert många att gå ner i tid bara, det har du rätt till. Jo visst men det är inte ett val som passar mig. Måste ändå åka in till jobbet, betala mitt månadskort m.m.

Förhoppningsvis så kommer jag kunna gå en Stressskolan där man får hjälp med vardagspusslet.

Nu skall jag bara njuta av ledigheten

söndag 10 juli 2016

Projekt må bra

Efter en jobbig tid är det dags att fokusera på att må bra igen. Maken försöker på sitt sätt att bli min egna PT så att jag kommer ut på mina promenader. Lite stress men jag vet att han vill väl.

Det har varit ett par jobbiga veckor där jag bl a försökte dra ner eller ja sluta med mina antidepressiva tabletter men det gick så där. Resulterade i den jobbigaste panikattacken jag någonsin haft. Fick fantastisk hjälp av min extra mamma på jobbet. Phu vad jobbigt det, trodde jag skulle dö.

Sen kommer det små andra saker som gör att jag blir helt slut. Kroppen känner snabbt när den inte vill längre. Tyvärr hände det just när jag/vi skulle på lillasysters bröllop. Lyckades bita ihop en stund så att vi kunde vara med på vigseln iallafall.

Maken försöker få mig att ta en sak i taget men i mitt huvud snurrar det hundra saker hela tiden som gör att jag är helt slut innan jag ens börjat med den första. Det är inte så lätt.

En semester vecka förbi och nu en kvar innan det blir jobb i 2 veckor för sedan ytterligare 3 veckors semester.

Dagen på Borås Djurpark däckade mig så jag fick vila hela torsdagen, förrutom en lite tur till Kungsbacka Marknad, tyvärr inget att ha utan vi åkte hem ganska fort, Wilmabus och jag.

Att varje morgon inte veta hur dagen skall bli, skall jag orka hela dagen eller behöver jag ta en paus. Vågar inte sluta med tabletterna iallafall så dom har jag börjat med igen.

Jag tycker inte om det här, vill ha folk runt omkring mig, vill åka hit och dit, göra massor av saker men så fort jag har gjort en sak så blir jag så trött. Hjärtklappningen kommer ibland tillbaka, ganska fort när jag är igång med något som jag kanske skulle ha gjort en annan gång. Men har jag väl börjat går det inte att stoppa mig.



5 saker alla borde veta om utmattning:


1. Utmattning drabbar dem som är starka
– De som drabbas av utmattningssyndrom är ofta högpresterare med stora inre resurser. De ställer höga krav på sig själva och upplever dessutom krav både på jobbet och hemma. Den här styrkan är precis det som lägger grunden för utmattning. Det krävs en stark person för att pressa sig så hårt och så länge.

2. Utmattning drabbar de omtänksamma
– Utmattade personer är godhjärtade människor som ofta tänker mer på andra än på sig själva. De tycker att det känns egoistiskt att fokusera på sig själv, men i förlängningen leder det till att de försummar sina egna behov. Det är som att köra en bil utan att stanna och tanka. Utan bränsle tar det stopp. Utmattning är som ett inre motorstopp.

3. Utmattning drabbar dem som har svårt att säga nej
– Eftersom de som drabbas av utmattning ofta är omtänksamma, generösa personer med stora inre resurser vill de ställa upp och hjälpa till. Det som andra ber om är inte så betungande och svårt, och därför finns det inget skäl att säga nej. Men till slut går det inte längre. Tiden och orken räcker inte till. De inre resurserna är tömda.

4. Utmattning är inte depression
– Utmattning har många likheter med depression men det finns några avgörande skillnader. En är att deprimerade personer ofta har gett upp och anklagar sig själva. Det gör sällan de som är utmattade. I stället brukar det finnas en frustration eller ilska över hur livet ser ut och en känsla av att: ”Så här kan det inte fortsätta”. Den frustrationen är bra – för i den finns fröet till förändring.

5. Vägen ur utmattning är att fokusera på sig själv
– Ju mer man prioriterar sitt eget välmående, desto snabbare kan man återhämta sig från utmattning. Genom att ägna tid åt fritidsintressen som får oss att slappna av och vara med människor som gör oss glada fylls de inre resurserna upp igen. Att öva sig på att sätta gränser, säga nej till andra, träna sig i att be om hjälp och att ställa mer rimliga krav på sig själv är färdigheter som är allmänt stärkande och som dessutom förebygger att man drabbas av utmattning fler gånger.

Bröllopsyra

I sommar har vi redan hunnit med 2 bröllop, Jenny och Erik i maj och Frida och Johan i juli.



Borås Djurpark

När storebror drar på innebandyläger passade vi på att göra lite utflykter. 
En dag som vi trodde skulle bestå utav regn och regn blev istället sol och en fantastisk dag med syster Kristina och bästa Linda och Olle. 















tisdag 5 juli 2016

Hallon

Fått 2 månaders gratis bredband från Hallon via Buzzador. Skall bli spännande och se hur detta klarar sommaren med alla utflykter.