torsdag 10 november 2016

Massor av tester från Buzzador

Skin Protection Bodycream och Skin Repair Cream. Hudkrämer som är perfekta för dig med torr och känslig hud! HTH Skin Protection är en body cream för daglig användning som ger 48 timmars effekt samt skyddar och förebygger hudproblem. HTH Skin Repair är en specialcreme för utsatta hudområden, den reparerar vid uppkommet hudproblem och passar för hela familjen. De två nyheterna från HTH är framtagna för känslig hud och båda produkterna är effekttestade med fantastiska resultat. De stärker hudbarriären och är fria från parfym, färgämnen och parabener.
Schär är Europas nr 1 inom glutenfritt och har mycket erfarenhet inom gluten. Idag är det inte ovanligt att vi känner oss känsliga och uppblåsta efter att ha ätit bröd och andra produkter med gluten. Oavsett om man väljer att äta en glutenfri kost för att man är intolerant, känslig eller bara vill äta mer hälsosamt så är det svårt att veta vad man ska köpa. Oavsett vilket förpackat bröd man köper i butik är det svårt att få det att smaka som hembakat. Schär har bakat ett färskare och saftigare bröd som finns i tre smaker: Classic, Flerkorn och Vital. Bröden är inte frysta så du kan njuta direkt utan att tina upp eller rosta. De är fria från gluten, vete, laktos samt mjölk och ägg. Nyheterna baseras på en ny och mycket fiberrik generation av surdegskultur och gör att bröden smakar precis som färskt bröd från ugnen. I bröden hittar du exklusiva råvaror såsom kastanje-, hirs eller quinoamjöl samt flera olika flingor och frön.
Perfekt för dig som ofta är på resande fot! På Nextory hittar du ett brett utbud av e-böcker och ljudböcker för din smartphone eller surfplatta som du kan läsa/lyssna på både online och offline. Nya titlar blir tillgängliga snabbt så du kan vara först med att läsa det allra senaste. 



måndag 3 oktober 2016

Ångest, stresskola och vardagen

Ja nu är hösten här igen. Senast jag skrev så var för nästan 1 år sedan. 
Vad tiden har gått fort. Har jag blivit något klokare då? 

Uppe på 100 % igen. Dagarna går fort och jag är imponerad av mig själv att jag tar mig igenom dom. Minns knappt vad jag gör längre. Behovet av att vila när jag kommer hem är stort. Går och lägger mig redan vid 8-tiden. Ibland somnar jag direkt och andra tar det tid. 
Äter fortfarande antidepressiva på dagarna och inför natten tar jag en lugnande tablett. Allt för att få sova. Känns dock inte som jag sover tillräckligt då jag är så trött. 

Känner varningssignalerna flera gånger i veckan, 
Panikångest, tryck över bröstet, irritation, illamående, sötsug, mm

Försöker att inte planera in saker på helgerna men nu när barnens aktiviteter och skolan är i full gång så är det svårt att hinna med återhämtningen. Eller ja vem är det jag lurar. 
Bara mig själv. Visst finns det tid! Det gäller att säga ifrån, vi är 2 vuxna i familjen som delar på ansvaret. Bara jag som måste släppa på det. 

Måste boka in den där egentiden för återhämtning. Annars är jag snart där igen, rakt in i väggen och kanske blir det värre nästa gång. 

Hoppas att stresskolan kan hjälpa mig. 

onsdag 17 augusti 2016

Är det så här det ska vara?

3 dagar kvar på årets semester. Barnen har nog inte haft det roligaste sommarlovet men så här fick det bli i år. Visst önskar jag att vi kunde göra dom där utlandssemestrarna, bara åka iväg och överraska barnen för dagen. Kunna gå ut och äta varje dag, njuta av ledigheten tillsammans. Att kunna ge dom minnen att bära med sig när de blir stora.

Eftersom jag själv växt upp i en familj där vi inte gjorde de där utlandssemestrarna, eller ja vi var ju iväg när jag och Krister var små på resor. Men sen så gjorde mamma och Anders så mycket annat istället. Vi var ute och campade, paddlade kanot, fiskade på kvällarna när mamma jobbade. Och när vi var mindre så hade vi inte problem att sysselsätta oss själva. Ibland var det faktiskt ganska skönt att ha tråkigt också. Något barn idag har väldigt svårt för. Kan vara vårat eget fel som göder dom med tekniska prylar. Kanske ett sätt att döva det dåliga samvetet vad vet jag.

Men som sagt i år fick det bli så här. Att hitta på en aktivitet en dag gör ju att jag måste få vila dagen efter. Annars kommer hjärtklappningen som ett brev på posten. Försöker att tänka på det men det är så svårt när man vet att barnen vill hitta på saker hela tiden. Känner hjärtklappningen bara jag sitter här och skriver om det. Vilket jag tror är bra, att se det på ett papper gör det mer verkligt på något sätt. Att komma till insikt att så här får det vara just nu. Jag kan inte skynda mig fram längre hur mycket jag än vill. Kanske om ett tag så har jag landat mera och kan tänja lite på gränserna igen. Men som sagt det får ta ett tag. Nu gäller det att ladda om, tänka positivt och att detta kommer bli bra, fast det får ta tid.

Det är lätt att tänka men sen till handling är en annan sak. Nu kommer hösten med skola, läxor och aktiviteter. Lätt att det drar iväg igen. Fast kanske kan detta bli en toppen höst då allt tycks fallit på plats för Linus med skolan iallafall. Ibland undrar jag hur mycket den stackars pojken ska behöva stå ut med. Han är en kämpe och visst kan han vara för j-vlig ibland men när det bara är han och jag så är han min lilla linslus. Wilma har växt så mycket denna sommaren, hon är så omtänksam och visst får hon sina utbrott men det har varit så mysigt att få ha henne för mig själv lite.

Ibland undrar jag om det kommer förbli så här. Att jag inte kommer tillbaka till mitt gamla jag, eller ja är det så jag vill vara. Funderat mycket på det och kanske är det nu som det får bli en förbättring. En ny Malin som mår bra istället och tänker mer på sig själv än allt annat runt omkring. Familjen kommer alltid komma i första hand men kanske kan det bli fler stunder för egentid än tidigare.

På jobbet har jag som tur är flera kollegor runt mig som finns där och kan se signalerna. Det är tur att jag har dom. Även familjen där hemma. Michael har ju haft sitt projekt må bra i sommar och det har hjälpt mig jättemycket. Nu skall jag bara få ordning på den där foten så är jag tillbaks igen. Skall försöka få till ett schema för egentid nu när hösten kommer fast då blir det nog gymmet istället. Om vi inte får en fantastisk höst med fint väder, då är jag istället gärna ute i naturen.







Sjöfartsmuseet









Utställning om tiden då svenska folket emigrerade till Amerika







Wilma passade på att prova lite olika experiment

tisdag 2 augusti 2016

Göteborgs Stadsmuseum

Idag tog vi en tur in till Göteborg. Dags att vara lite kulturella. 

Har helt missat detta museum. Finns om Vikingatiden, 1700-talet och 1800-talet. 
Och sista utställningen var musik genom från flera år och olika gengre. Barnen kunde prova olika instrument och man kunde lyssna och dansa till musik. 














fredag 29 juli 2016

Semester igen

Då var det dags igen för lite semester. Jobbat 2 veckor (heltid) och det har varit tufft. Pressen att jag måste ta mig till jobbet då vi under sommaren har minibemanning har bitvis jobbig. Att jobba 5 dagar och sedan 2 dagar ledigt, dagar som man vill hitta på saker med familjen. Behöver inte vara stora saker men något, jag vet att jag har svårt att sätta gränser, vill inte att barnen ska bli lidande för att jag inte mår bra. Men hur bra är det, fattar ju att jag måste sätta mig själv först för att inte hamna under isen igen. Är ju ett av mina mål att jobba med.

Att vakna på morgonen trots en hel natts sömn och ändå vara så trött att man känner att detta inte kommer gå. Att man känner att sömnen inte varit tillräcklig utan att man kan sova flera timmar till.
På något sätt får man energi att ta sig upp, lyckas ta sig till jobbet och får nästan till 8 timmar på jobbet. Fylld med energi kommer man hem och däckar i sängen. Det är så mina dagar sett ut.
Det för att jag funderar mycket på hur jag skall klara hösten. När man igen står dör och skall gå upp tidigt för att inte komma hem sent. Nu säger säkert många att gå ner i tid bara, det har du rätt till. Jo visst men det är inte ett val som passar mig. Måste ändå åka in till jobbet, betala mitt månadskort m.m.

Förhoppningsvis så kommer jag kunna gå en Stressskolan där man får hjälp med vardagspusslet.

Nu skall jag bara njuta av ledigheten

söndag 10 juli 2016

Projekt må bra

Efter en jobbig tid är det dags att fokusera på att må bra igen. Maken försöker på sitt sätt att bli min egna PT så att jag kommer ut på mina promenader. Lite stress men jag vet att han vill väl.

Det har varit ett par jobbiga veckor där jag bl a försökte dra ner eller ja sluta med mina antidepressiva tabletter men det gick så där. Resulterade i den jobbigaste panikattacken jag någonsin haft. Fick fantastisk hjälp av min extra mamma på jobbet. Phu vad jobbigt det, trodde jag skulle dö.

Sen kommer det små andra saker som gör att jag blir helt slut. Kroppen känner snabbt när den inte vill längre. Tyvärr hände det just när jag/vi skulle på lillasysters bröllop. Lyckades bita ihop en stund så att vi kunde vara med på vigseln iallafall.

Maken försöker få mig att ta en sak i taget men i mitt huvud snurrar det hundra saker hela tiden som gör att jag är helt slut innan jag ens börjat med den första. Det är inte så lätt.

En semester vecka förbi och nu en kvar innan det blir jobb i 2 veckor för sedan ytterligare 3 veckors semester.

Dagen på Borås Djurpark däckade mig så jag fick vila hela torsdagen, förrutom en lite tur till Kungsbacka Marknad, tyvärr inget att ha utan vi åkte hem ganska fort, Wilmabus och jag.

Att varje morgon inte veta hur dagen skall bli, skall jag orka hela dagen eller behöver jag ta en paus. Vågar inte sluta med tabletterna iallafall så dom har jag börjat med igen.

Jag tycker inte om det här, vill ha folk runt omkring mig, vill åka hit och dit, göra massor av saker men så fort jag har gjort en sak så blir jag så trött. Hjärtklappningen kommer ibland tillbaka, ganska fort när jag är igång med något som jag kanske skulle ha gjort en annan gång. Men har jag väl börjat går det inte att stoppa mig.



5 saker alla borde veta om utmattning:


1. Utmattning drabbar dem som är starka
– De som drabbas av utmattningssyndrom är ofta högpresterare med stora inre resurser. De ställer höga krav på sig själva och upplever dessutom krav både på jobbet och hemma. Den här styrkan är precis det som lägger grunden för utmattning. Det krävs en stark person för att pressa sig så hårt och så länge.

2. Utmattning drabbar de omtänksamma
– Utmattade personer är godhjärtade människor som ofta tänker mer på andra än på sig själva. De tycker att det känns egoistiskt att fokusera på sig själv, men i förlängningen leder det till att de försummar sina egna behov. Det är som att köra en bil utan att stanna och tanka. Utan bränsle tar det stopp. Utmattning är som ett inre motorstopp.

3. Utmattning drabbar dem som har svårt att säga nej
– Eftersom de som drabbas av utmattning ofta är omtänksamma, generösa personer med stora inre resurser vill de ställa upp och hjälpa till. Det som andra ber om är inte så betungande och svårt, och därför finns det inget skäl att säga nej. Men till slut går det inte längre. Tiden och orken räcker inte till. De inre resurserna är tömda.

4. Utmattning är inte depression
– Utmattning har många likheter med depression men det finns några avgörande skillnader. En är att deprimerade personer ofta har gett upp och anklagar sig själva. Det gör sällan de som är utmattade. I stället brukar det finnas en frustration eller ilska över hur livet ser ut och en känsla av att: ”Så här kan det inte fortsätta”. Den frustrationen är bra – för i den finns fröet till förändring.

5. Vägen ur utmattning är att fokusera på sig själv
– Ju mer man prioriterar sitt eget välmående, desto snabbare kan man återhämta sig från utmattning. Genom att ägna tid åt fritidsintressen som får oss att slappna av och vara med människor som gör oss glada fylls de inre resurserna upp igen. Att öva sig på att sätta gränser, säga nej till andra, träna sig i att be om hjälp och att ställa mer rimliga krav på sig själv är färdigheter som är allmänt stärkande och som dessutom förebygger att man drabbas av utmattning fler gånger.